امام گفتند: عجب، من نمى‏دانستم!

مرتضی رضاییان فیروزآبادی

در زمانی که دشمنان قسم خورده از هیچ کوششی برای اختلاف افکنی میان امت اسلامی و تضعیف جهان اسلام دریغ نمی‌کنند، وجود فقیهی شجاع و آگاه به زمان در رأس نظام جمهوری اسلامی نعمتی بس گرانبها است که قدرشناسی آن ضرورتی مضاعف دارد. حضرت امام خمینی(ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری همواره توجهی ویژه به وحدت جهان اسلام داشته اند و هر یک در زمان زعامت خود کوشیده اند تا مانع تحقق آمال دشمنان در تشدید اختلافات بین امت اسلامی شوند. فراموش نمی‌کنیم در زمانی که بدخواهان برای تفرقه افکنی بین شیعه و سنی به هر رطب و یابسی دست می‌یازیدند، امام راحل فتوا دادند که حاجیان شیعه در موسم حج به اهل سنت اقتدا كنند و....
مقام معظم رهبری نیز در دوران تصدی ولایت جامعه اسلامی بارها و بارها با تدابیر حکیمانه و فتاوای شجاعانه خویش، همگان را مبهوت دشمن شناسی عمیق خود ساخته و به خوبی از مرزهای عزت و اقتدار جامعه شیعی و اسلامی دفاع کرده اند. فتوا به حرمت قمه زنی در سال‌های گذشته از نمونه‌های برجسته دفاع از حریم دین و مذهب بود که توسط معظم له صورت گرفت:« امروز روز حاكمیت اسلام و روز جلوه اسلام است. نباید كاری كنیم كه آحاد جامعه اسلامی برتر، یعنی جامعه محب اهل بیت(ع) كه به نام مقدس ولی عصر ارواحنافداه، به نام حسین بن علی و به نام امیرالمؤمنین، علیه الصّلاة والسّلام، مفتخرند، در نظر مسلمانان و غیرمسلمانان عالم، به‌عنوان یك گروه آدم‌های خرافی بی منطق معرفی شوند. من حقیقتاً هر چه فكر كردم، دیدم نمی‌توانم این مطلب - قمه‌زدن - را كه قطعاً یك خلاف و یك بدعت است، به اطّلاع مردم عزیزمان نرسانم. این كار را نكنند. بنده راضی نیستم. اگر كسی تظاهر به این معنا كند كه بخواهد قمه بزند، من قلباً از او ناراضی‌ام... یك وقت بود در گوشه و كنار، چند نفر دور هم جمع می‌شدند و دور از انظار عمومی مبادرت به قمه‌زنی می‌كردند و كارشان، تظاهر - به این معنا كه امروز هست - نبود. كسی هم به خوب و بد عملشان كار نداشت؛ چرا كه در دایره محدودی انجام می‌شد. اما یك وقت بناست كه چند هزار نفر، ناگهان در خیابانی از خیابان‌های تهران یا قم یا شهرهای آذربایجان و یا شهرهای خراسان ظاهر شوند و با قمه و شمشیر بر سر خودشان ضربه وارد كنند. این كار، قطعاً خلاف است. امام حسین، علیه السلام، ، به این معنا راضی نیست. من نمی‌‌دانم كدام سلیقه‌هایی و از كجا این بدعت‌های عجیب و خلاف را وارد جوامع اسلامی و جامعه انقلابی ما می‌كنند؟!... نكند این هم كار دشمن باشد؟! این‌ها را به مردم بگویید و ذهن‌ها را روشن كنید. »
دشمن شناسی فوق العاده ، نکته سنجی‌های حکیمانه و دفاع هوشمندانه معظم له از کیان اسلامی واقعیتی است که هر عاشق دلداده را با تمام وجود به درگاه شکر الهی رهنمون می‌شود. در یکی از آخرین این تدابیر حکیمانه ، ایشان در پاسخ به استفتایی به صراحت فرمودند:« اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام [عایشه] حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم -حضرت محمد(ص) -می شود. »
استفتاء مزبور در پی توهین به عایشه از سوی یاسر الحبیب -شخص به ظاهر شیعه - كویتی صورت گرفت كه در گفتار و کردار خود به اعتقادات اهل تسنن توهین روا می‌داشت و باعث فتنه انگیزی‌های فراوانی شده بود. از جمله چندی پیش در مراسمی با حضور وی، شال‌هایی بر گردن حاضران قرار گرفت كه روی آن عبارت‌هایی توهین آمیز علیه یکی از همسران پیامبر درج شده بود. سخنرانان و خوانندگان مجلس هم در اهانت به همسر پیامبر سنگ تمام گذاشتند. عكس‌ها و فیلم‌های این مراسم نیز در سایت‌های گوناگون منتشر شد که ناراحتی شدید اهل سنت را در پی داشت. پس از اقدامات این فرد به ظاهر شیعه، دشمنان تشیع به ویژه وهابیان ابراز خرسندی كردند به گونه‌ای كه «شیخ عبدالعزیز آل الشیخ» مفتی برجسته سعودی گفت: بعد از اسائه ادب یاسر الحبیب به ام المؤمنین عایشه، انتشار مذهب تشیع در كشورهای عربی و اسلامی متوقف شده است و بسیاری از اهل سنت كه تمایلی به تشیع داشتند، از مسیر انحرافی(!) خود برگشته و راه مستقیم را برگزیده اند!
نکته قابل تأمل این که وی در اثر این رفتارها از سوی دولت کویت به زندان محکوم شد اما دولت انگلیس به او پناهندگی داد، تا اذهان آگاه بیش از پیش واقعیت‌های پشت پرده این گونه ماجراها را دریابند. تفرقه بین مسلمانان چنان سم مهلکی است که از سال‌ها پیش مقابله با آن در دستور کار عقلای قوم قرار داشته است ؛ از جمله در دوران معاصر زعیم عالی مقام شیعه مرحوم آیت ا... بروجردی و شیخ محمود شلتوت پیشوای الازهر مصر در این راه گام‌های مؤثری برداشتند و به سهم خود دشمنان مشترک جامعه اسلامی را به عقب راندند. یادآوری نمونه‌ای از حساسیت‌های مرحوم آیت ا... بروجردی در دفاع از وحدت اسلامی گویای واقعیت‌های فراوانی است:
\"یکی از علمای قم منظومه‌ای فقهی را در دو جلد انتشار داد، نسخه‏ای از کتاب را خدمت آیت‏ا... بروجردی فرستاد، در یکی از ابیات این کتاب، به خلفا توهین شده بود. آیت‏ا... بروجردی عصبانی شدند و فرمودند: «در این شرایط وقت این حرف هاست؟ آن هم به صورت مکتوب در یک اثر شیعی؟!». ایشان سپس امر فرمودند: کتاب جمع آوری شده و از بین برود و دستور دادند که شعری که توهین به خلفا بود حذف شود و کتاب دوباره با هزینه ایشان منتشر شود.\"( بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران، ص 390)
پس از انقلاب به ویژه در دوران کنونی که دشمنان توطئه‌های خود علیه مسلمانان را شدت بخشیده اند و با بهانه‌هایی چون حادثه مشکوک یازده سپتامبر و اقدامات موهنی همچون قرآن سوزی، درج کاریکاتورهای موهن و... بر آنند تا جامعه اسلامی را در تنگنا قرار دهند، هوشیاری شیعه و سنی و پرهیز از هرگونه اقدام تفرقه افکنانه ضرورتی دو چندان می‌یابد. از همین رو است که فتوای مقام معظم رهبری به سان آبی سرد بر آتش فتنه فرو ریخت و کید اصحاب شیطان را به خودشان برگرداند و در همان ساعات اولیه انتشار با موجی از استقبال در میان عقلای جهان اسلام رو به رو شد؛ به گونه‌ای که شیخ الازهر با اشاره به فتوای معظم له گفت: آنچه اهمیت بیش‌تری دارد این است که این فتوا از سوی یکی از علمای بزرگ جهان اسلام و یکی از بارزترین مراجع شیعه صادر شده است. دکتر احمدالطیب افزود: صدور این فتوا بیانگر درک و آگاهی عمیق ایشان از خطرناک بودن کارهای اهل‌فتنه است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: این فتوای مبارک، در زمان مناسب و برای بسته شدن درهای فتنه صادر شد و من از امام علی‌خامنه‌ای به دلیل صدور این فتوا تشکر می‌کنم.
البته معظم له پیش از این نیز بارها بر لزوم پرهیز از تفرقه افکنی تاکید کرده بودند از جمله در دیدار با اعضاى «گروه ویژه» و «گروه معارف اسلامى» صداى جمهورى اسلامى ایران‏ تصریح نموده بودند:
«بعضی‌ها خیال مى‏كنند كه اگر بخواهند راجع به دوره‏ خلفا تحلیل كنند، حتماً باید با طعن به آن‌ها همراه باشد؛ نه! طعن به خلفا در رادیو جایز نیست. اگر تاكنون این نكته را در جلسات قبل نگفته‏ام، الان عرض مى‏كنم كه طعن به خلفا در رادیو مطلقاً جایز نیست؛ الان حرام شرعى است.»
و در توضیح دلایل آن فرموده بودند: « داعیه‏ ما این است كه مى‏خواهیم انقلابمان را به دنیا صادر كنیم؛ كدام دنیا؟ در درجه اول، دنیاى اسلام است. آن‏وقت دنیاى اسلام كه یك میلیارد و دویست میلیون نفر جمعیت دارد و حدود چهارپنجم‏شان كسانى هستند كه به چیزهایى به شكل مقدسات اعتقاد دارند، شما بیایید به این مقدسات اهانت بكنید؟! آیا این انقلاب صادر مى‏شود؟! خوب است بدانید - و لابد بعضى مى‏دانند - كه در الجزایر وقتى‏كه بوادر و نشانه‏هاى این نهضت فعلى ظاهر شد، یكى از كارهایى كه كردند، این بود كه یك رساله در باب عقاید شیعه نسبت به خلفا منتشر كردند، تا خوب رابطه‏ آن‌ها را با انقلاب قطع كنند! حالا اگر یك وقت كسى عقیده‏اش چیزى بوده و در جایى آن را گفته است، این به من و شما ارتباطى ندارد؛ ما باید مواظب باشیم كه در رادیو چنین چیزهایى منعكس نشود. ما الان در حال اداره‏ جامعه‏‌ اسلامى هستیم؛ نباید به مقدسات سایر مسلمین اهانت بشود.»
معظم له همچنین با ذکر خاطره‌ای می‌افزایند:« امام یك وقت در اوایل انقلاب در سخنرانی هایشان از معاویه به صورت طعن‏آمیزى اسم مى‏آورند. شما مى‏دانید كه من مدتى را در بلوچستان بودم و با خیلى از علماى آن‏جا دوست نزدیك هستم. مردم و علماى سنى آن منطقه، معاویه را مقدس مى‏دانند. به امام عرض كردم كه در طرف شرق كشورمان، چند صد میلیون نفر معاویه را محترم مى‏شمارند و او را خال‏المؤمنین مى‏دانند - البته بحق یا به ناحق آن، مربوط به جلسه‏ بحث است - یعنى مسلمانان هند، پاكستان، بنگلادش و افغانستان اغلب سنى حنفى‏اند؛ این‌ها معاویه را محترم مى‏شمارند. امام گفتند: عجب، من نمى‏دانستم! من بعد از آن در طول این ده، یازده سال یك جمله‏ طعن‏آمیز از امام راجع به معاویه نشنیدم.»
به هر روی، نگاهی کوتاه به تدابیر و فتاوای مقام معظم رهبری در پاسداشت کرامت جامعه اسلامی و قطع دست دشمن که گاه با چندین واسطه از آستین برخی خودی‌ها یا خودی نمایان بیرون می‌آید، ما را بیش از پیش به اهمیت نعمت وجود فقیهی وارسته و جامع در صدر نظام آگاه می‌سازد و انگیزه‌های واقعی دشمن برای تخریب جایگاه رفیع « ولایت فقیه» را روشن تر می‌نماید؛ چه این که کاروانسالاری فقیهی دانشمند و ذوابعاد در جامعه اسلامی را بزرگ ترین مانع برای تحقق خواست‌های ناپاک خود می‌بیند و از هیچ کوششی در راه از میان برداشتن این مانع پرهیز نمی‌کند. چه خوب است کسانی که در داخل، با حرکت‌های خام خویش، در مسیر ترسیمی دشمن گام برداشته اند, به خود آیند و از بازی در زمین بدخواهان این مرز و بوم اجتناب کنند. به هر صورت، اکنون که مقام معظم رهبری با تدبیر حکیمانه خود توطئه دشمن را ناکام گذاشته اند، همگان باید فتوای ایشان را ملاک گفتار و کردار خویش قرار دهند و اجازه ندهند تا خدای ناکرده عده‌ای هر چند اندک با رفتارهای ناآگاهانه یا پوشش کاتولیک تر از پاپ، اسباب سوء استفاده دشمنان را فراهم آورند.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا